Palvelumuotoilu

Jos bullshit-bingoon pitäisi valita keskiruutuun vuoden sana, olisi se palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu on muotitermi, johon törmää vähän siinä sun tässä yhteydessä. Lisäksi siitä on johdettu informaatiomuotoilu ja bisnesmuotoilu. Olen itse tästä ilmiöstä todella iloinen.

Miksi ihmeessä? Mielestäni on riemukasta, että asiakas kiinnostaa vihdoin ihan aikuistenoikeasti. Ettei vain höpistä että joojoo, asiakas on meillä keskiössä, mutta tehdään kuitenkin niinkuin on aina ennenkin tehty. Mistä sinä tiedät, mitä sinun asiakkaasi haluaa? Asiakas ja sinä ette ole samoja asioita. Luultavasti firmasi johtoryhmässäkään ei ole välttämättä kovin montaa ihmistä, joka eläisi samaa arkea kuin asiakkaasi.

Palvelumuotoilu on joukko työkaluja, jonka avulla pystytään ketterästi kehittämään asiakastasi oikeasti kiinnostavia tuote- ja palveluideoita ja viemään niitä käytäntöön. Palvelumuotoilun keskiössä on empatia – kyky ymmärtää toista ihmistä kokonaisvaltaisesti.